Euroviisut 2018

Nelinpelin ympärillä paljon puhutut aiheet kirjat, sarjakuvat sekä musiikki, yhdistettynä omalle alueelle.
Post Reply
Haerski
Steam: Haerski_90

14 May 2018, 11:42

Okei, normaalitilanteessa aihe ei kiinnostaisi minua pätkääkään, mutta tämän vuoden mittelöstä Suomen osalta on jälkeenpäin selvinnyt yksityiskohtia, jotka pakottavat avautumaan:

Onko maailmanhistoriassa koskaan ollut artistia, jolle menestyksen avaimia on tyrkytetty niin tarjottimella kuin Saara Aallolle... ja joka on yhtä säännönmukaisesti hukannut jokaisen hänelle tarjotuista mahdollisuuksista?

Aalto on kiertänyt laulukilpailuja melkein kiertueeksi asti, mutta voittoja ei tietääkseni ole tullut yhtäkään. Hyviä sijoituksia toki, mutta siitä huolimatta ura tuntuu palautuvan joka kilpailun jälkeen lähes nollapisteeseen. Kuuleman mukaan osaltaan siksi, että kilpailujen myötä Aallolle tarjotut levytyssopimukset eivät ole olleet soveltuvia maailmantähteydestä haaveilevalle artistille. Kunnioitettavaa suoraselkäisyyttä vai pakkomielteistä tähteydenkaipuuta ja pyrkyröintiä? Vai ehkä vähän molempia?

Yritys on kieltämättä kova: Tänä vuonna Aalto teki diilin Ylen kanssa, minkä seurauksena Aallolle ei luvattu UMK:ssa pelkästään ykkösijaa, vaan lisäksi sijat kaksi ja kolme. No nyt se tie tähtiin varmaan urkenee, kun brittien X Factor-näkyvyyden varjolla ainakin sieltä pitäisi satamalla sataa pisteitä Suomen suuntaan? Aallon taustajoukoissa oli myös osaava kansainvälinen (ja oletettavasti kallispalkkainen) tiimi, joka koostui jostain tyypeistä, jotka oli tehneet aiemmin jotain biisejä ja jotain lavaesityksiä joillekin artisteille. Such people. Much talent. WOW...

Lopputulos: Nipin napin finaaliin ja sitten main eventissä toiseksi viimeinen sija. Briteistä ei BTW herunut yhtään yleisöpistettä ja vain pari hassua tuomaripistettä.

Nyt on sitten alkanut tulla vastaan uutisia, että tämän vuoden UMK ja Euroviisut olisivat olleet Suomelle jopa kaikkien aikojen kalleimmat. Oletettavasti, koska artistina oli nyt "koko kansan maailmantähti", Saara Aalto ja hänellä hänen kansainvälinen tiiminsä. Tämä väite on helppo uskoa: Kun lavashowta katsoo, niin itse asiassa epäilen kyseessä olleen koko tämänkertaisten viisujen kallein esitys.

Tässä kohtaa kieltämättä alkoi vähän pulssi nousta: Minulle on sinällään ihan sama kenet Yle sinne viisuihin päättää lähettää, mutta onko ihan oikeasti tarpeellista käyttää ylenmäärin Yle-verorahojamme tämän tähdenlennon uran tekohengitykseen? Jos massia on kerran vara polttaa, niin poltettaisiinko sitä sitten siihen, että uudet artistit pääsisivät esiin esimerkiksi uudistetun ja parannetun UMK:n kautta, eikä syydetä rahaa ennätysmääriä ammattihäviäjälle, jolla selvästi on jo ihan riittävät kanavat itsensä esille tuomiseen?

Tämän vain halusin sanoa.

Napalm

16 May 2018, 10:15

Ensiksi... Mikään Yle-Vero tai Koira-Vero ei tarkoita, että se vero olisi "merkattu" käytettäväkäsi ylelle tai koirille. On vain VEROT joita kaikki maksaa ja ne menee siihen samaan verokirstuun.

Toiseksi... Eikö yhtään hävetä tulla rutisemaan noita tarpeettomia some kitinöitä tänne? Mikä oikeus sulla on muka on haukkua muita ihmisiä?

Sanna Ukkola taisi juuri kirjoittaa jutun sinusta. Ole hyvä ja lue.
https://yle.fi/uutiset/3-10205821
Image

Haerski
Steam: Haerski_90

18 May 2018, 22:32

Jopas... Kyllä, minun mielestäni julkisuuden henkilön ura ja epäonnistumiset, sekä verorahoitteisen yleisradion rahankäyttö ovat ihan vapaata riistaa tällaisella keskustelualueella. Toiseksi, miksi keskustelun pitäisi olla mitenkään tarpeellista? Olisihan se toki oikein hienoa, jos kaikissa ihmisten sanomisissa olisi aina joku hieno ja tarpeellinen oivallus, mutta aika hiljaiseksi saattaisi elämä todellisuudessa käydä. Joskus tekee mieli vain tuulettaa tuntoja, eikä sellainen ainakaan minua hävetä tippaakaan. Jaksan uskoa ja luottaa siihen, että Aalto, yleisradio ja Euroviisut kyllä selviävät tuosta avautumisestani hengissä.

Yleisradioverosta esittämäsi kommentti on taas puhdasta saivartelua. Vero kuin vero, niin verotuloilla se yleisradion toiminta joka tapauksessa rahoitetaan. Yleisradiovero kuitenkin säädettiin korvaamaan poistuva tv-lupamaksu, joten eiköhän siitä voida jo jotain päätellä.

Artikkelin luin toiveikkain mielin, mutta pettymyksekseni en saanut vieläkään selville mikä minua vaivaa.

Post Reply