VR / virtuaalitodellisuus

Kaikenlainen peliaiheinen keskustelu alustaan tai vuosilukuihin katsomatta.
Post Reply
User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

23 Nov 2016, 18:01

Onneksi aika ajoin saadaan jotain vähän positiivisempiakin uutisia VR-sekamelskaa koskien.

The Immersive Industry Moves Closer to Universal Access as Steam Announces OSVR Support

Wikipedia: Open Source Virtual Reality

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

06 Dec 2016, 21:06

Lukuisista avoimista standardeista (OpenGL, Vulkan, jne.) tunnettu Khronos on kehittämässä avointa standardia nyt myös VR:lle.

"December 6th 2016 – SIGGRAPH Asia - Macau – The Khronos™ Group, an open consortium of leading hardware and software companies, today announced a call for participation in a new initiative to define a cross-vendor, royalty-free, open standard for access to modern virtual reality (VR) devices."

Khronos Announces VR Standards Initiative

Edit 1:
Khronos Group welcomes Sensics as newest Associate Member

Graphics, Compute and Vision APIs (PDF)

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

09 Dec 2016, 16:50

@Miika

Hienoa kuulla, että jotain järkeä tähän vr-häröpalloon ainakin yritetään takoa.

---

Olisi ihan hauska kuulla mitkä ovat ihmisten tuntemukset tällä hetkellä itse kustakin valtavirran vr-laitteistoista? Voin aloittaa:

HTC Vive
Kiva ajatus ja ja eniten ominaisuuksia propellihattujen härvättäväksi, mutta en ole todellakaan muuttamassa olohuonettani piuhahelvetiksi ja detikoiduksi vr-studioksi vain, että saan jonkun olemattoman 5x5m liikkumatilan virtuaalitodellisuudessa. Lisäksi useimpien käyttökokemusten pohjalta kuvanlaatu (minulle vr:n avainkysymys) on heikompi kuin Oculuksessa varsinkin ns. screen door -efektin osalta.

Oculus RIft
Tällä hetkellä houkuttelevin vaihtoehto. Olen testannut lasien kuluttajaversiota ja nämä todellakin ovat ne virtuaalilasien luksusmallit. Todella siisti setuppi: Yksi piuha laseihin, toinen sensoriin, langaton ohjain tai Remote käteen ja olet valmis virtuaalitodellisuuteen. Lasit ovat käyttäjäkokemusten mukaan ehdottomasti kuvanlaadultaan parhaat, mukavimmat ja vähiten häiritsevät päässä ja integroidut kuulokkeet ovat sellainen mukavuuspommi, että niistä olisi melkein valmis maksamaan lisähintaa. Nappikuulokkeet jää PSVR:lläkin monesti käyttämättä ihan vaan sen vaivan ja yhden ylimääräisen piuhan takia.

Playstation VR
Tällä hetkellä ainut omistamani VR-laitteisto. Kuvanlaatu ei ole minun mielestäni läheskään riittävä kunnon eläytymiseen edes PS4 Prolla. Lasit ovat loppupeleissä suhteellisen kalliit, koska vaativat toimiakseen myös PS Cameran. Hehkutettu yksinoikeussisältö on hyvää vauhtia osoittautumassa läjäksi täyshintaisia tech demoja ja oikeasti laadukkaan sisällön saa myös muille vr-laseille. Lisäksi kaikki on PS Storen monopolin takana ja melkein kaikesta olemattomimmastakin sisällöstä saa pulittaa pienen nimellisen korvauksen. Tulen todennäköisesti luopumaan näistä aikanaan Oculus Riftin tieltä.

Minusta on vähän harmi, että Oculus on jo lähestulkoon julistettu koko vr-kisan häviäjäksi, vaikka kyseessä on se yksi ainut valmistaja, joka on oikeasti nähnyt kunnolla vaivaa sisäsiistin vr-laitteiston kehittämiseen siinä missä Viven propellihattuilu on lähtenyt aivan käsistä ja PS VR - anteeksi nyt vaan - lähestulkoon kusettaa asiakkaita.

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

23 Jan 2017, 16:24

Nyt huushollissa on tapahtunut vallanvaihdos ja PSVR:n tilalle tullut Oculus Rift. Vielä ilman Touch-ohjaimia, mutta pelituen kasvaessa varmaan tulee nekin hommattua.

Ensikokemuksia? Kuvanlaatu verrattuna edelliseen settiin on ylivoimainen. PSVR:n kanssa olin jatkuvasti tietoinen muutaman sentin päässä kasvoistani olevasta näytöstä, mutta Riftin kanssa virtuaalitodellisuuteen saattaa välillä jopa upputua niin, että laitteen tekniset rajoitteet unohtuu. Tosin edelleenkään ei kannata haaveilla mistään tarkka-ammuntasimulaattoreista. Siihen tarkkuus ja erottelukyky, varsinkaan pitkälle horisonttiin, ei riitä.

Positiivisin kokemus tähän mennessä on ollut Minecraftin Win 10 -versio Oculuksella. Kuutiomaailma on omiaan hälventämään lasien rajoitteita entisestään ja kokemus on muutenkin kaikin puolin erittäin miellyttävä. Pahoinvointia on pyritty helpottamaan sillä, että hahmon kääntyminen tapahtuu vain n. 45 asteen pykälissä, jolloin pelaajaa ohjataan luonnollisesti käyttämään ohjaamiseen pään liikettä ohjaimen sijaan. Näin epäsuhtaa pelaajan kokeman ja silmillä havaittavan liikkeen välillä ei synny.

Toinen hauska kokemus oli Dirt Rally, joka pelin omistakin varoituksista huolimatta osoittautui miellyttäväksi kokemukseksi. Jopa siinä määrin, että uskalsin kääntää oletuksena VR:stä poistetut tärinät ja pään heilahtelut takaisin päälle. Silti kokonaisen erikoiskokeen selvisi läpi ilman mitään pahoinvoinnin oireita. Tyttöystävä tosin valitti pahoinvointia jo hetken ajelun jälkeen helpotukset päälläkin, joten yksilöllistä vaihtelua näköjään on paljon.

Kokeilulistalla ovat vielä ainakin sellaiset VR-tapaukset, kuin The Witness (vielä kokeellinen tuki), Keep Talking and Nobody Explodes, War Thunder, Elite Dangerous ja Project Cars. Thumper on myös mukavan happoisen näköinen rytmipeli, jota olen ehtinyt jo yhden kentän verran testaamaan.

En myöskään voi riittämiin korostaa kuinka paljon arvostan Oculuksen pyrkimystä pitää lasit "sisäsiisteinä". Lasit ja sensori tosiaan istuvat nyt siististi tietokonepöydän kulmalla häiritsemättä elämää tai muuta pelaamista millään tavalla. Setuppi vaatii kaksi johtoa, joilla lasit liitetään HDMI ja USB3.0 portteihin, kun taas sensorille riittää ainoastaan yksi USB3.0. Kun ne sitten haluaa ottaa käyttöön, niin sen kun heität lasit päähän ja ohjelmistot käynnistyvät automaattisesti, mutta väistyvät myös kätevästi pois tieltä, kun jotain Oculuksen oman softan ulkopulisia sovelluksia (esim. SteamVR) haluaa käyttää.

Yhteenvetona: Nyt olen lopullisesti vakuuttunut. Oculus on sellainen VR-järjestelmä, jota voin mieluusti katsoa olohuoneeni nurkassa ja pelata sillä säännöllisesti. Setuppi on helppo ja pelituki minusta jo nyt erittäin hyvä ja laajenemaan päin.

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

25 Jan 2017, 09:44

Pitää muuten avautua jälleen eräästä hyvin raivostuttavasta pikku esteestä VR:n tiellä: Kyse on taas Sonysta ja Playstation VR:stä.

Jotenkin uutinen oli mennyt minulta ohi, mutta jo viime lokakuussa Resident Evil VII:stä oli lipsahtanut nettiin promokuva, jossa sen PSVR-yksinoikeuden kestoksi ilmoitetaan 12 kuukautta. Tämä kiehautti taas hieman allekirjoittaneen pääkoppaa.

Jotenkin naiivisti olin kuvitellut, että PSVR valikoitui CAPCOMin pilottialustaksi ihan vaan laitekannan perusteella, mutta tuo promokuva osoittaa, että kyseessä on sittenkin ihan vanhan liiton yksinoikeussoppari, eikä kyllä yllätä, että juuri konsolisodissa rypenyt Sony hyppäsi tähän mulkutuskelkkaan ensimmäisenä. Viven en usko lähtevän keinotekoiseen yksinoikeuskettuiluun, koska taustalla on myös Valve ja heidän avoimuuden filosofiansa, mutta Oculus ja Facebook saattavat hyvinkin alkaa viritellä vr-sotaa ja sitten on koko ala kusessa (Microsoft yhteistyön myötä Minecraft taitaa jo olla käytännössä yksinoikeus Oculukselle).

Hyvää työtä Sony, VR:n todellinen läpimurto on taas vuotta kauempana, koska nappasitte sen ensimmäisen "oikean" ison VR-pelin rahalla omaan talliinne. Tässä vaiheessa ei olisi vielä tarvinnut kaivaa poteroita, kun koko ala on vasta lupaavalta näyttävässä nousukiidossa. Jokaisen vr-alustan menestys hyödyttää toisia, koska ykkösasia olisi vakuuttaa isot julkaisijat siitä, että VR-tuella voi oikeasti myydä pelejä.

https://www.reddit.com/r/residentevil/c ... advert_on/

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

27 Feb 2017, 20:54

"The OpenXR™ working group – previously known as the Khronos VR Initiative - is creating an open and royalty-free standard for VR and AR applications and devices."

OpenXR - Cross-Platform, Portable, Virtual Reality

"Here are just some of the companies helping to get this initiative under way. Many more companies are already getting involved. Your company can be one of them!"

Image

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

02 Mar 2017, 10:26

Oculus pudottaa Riftin hintoja ja samalla bundlaa Touch-ohjaimet vakio-osaksi Rift-pakettia. Touch-ohjaimet saa toki vielä myös erikseen 119 euron hintaan, jos kakkulat jo omistaa.

Oculus + Touch -setin uusi hinta on 708 €.

Lisäksi Touchin kylkeen tarjotaan nyt Epic Gamesin uutta Robo Recall -räiskintää ilmaiseksi.

Oculushan työntää nyt ihan tosissaan lasejaan markkinoille. Ei sillä, minulta saa kyllä suosituspeukun koska vaan.

https://www.pelaajalehti.com/uutiset/vi ... -hintojaan
https://www.oculus.com/rift/

Carnivora
Posts: 63
Joined: 13 Nov 2016, 14:38
Location: Joensuu
Name: Harri

02 Mar 2017, 12:03

Pakko sanoa että alkaa hnta olla aika lähellä sitä että saattaisi kohta itsekin raaskia hankkia. Kuitenkin ehkä vielä tarvitsisi sen jonkun pelin tms. joka tönäisisi rajan yli.

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

17 Jul 2017, 12:13

Oculus tiputtaa taas hintojaan menneillään olevan kesäalennuksen päätteeksi.

Alennuksen päätyttyä Oculus-paketti tulee maksamaan 499$, eli jos tähän astista hinnoittelupolitiikka on uskominen, niin Suomeen paketti lähtenee Oculus-kaupasta jatkossa noin 600 eurolla.

Onko tässä nyt Facebook-massit työssään ja laitteita pusketaan polkuhinnalla markkinoille, vai poistetaanko hinnasta nyt vain ylimääräiset ilmat yllättävät tiukaksi äityneen vr-kilpailun virkistämiseksi? On myös spekuloitu, että Oculus petaa tällä tietä uusille ja uljaammille vr-laseille, mutta tätä teoriaa en ihan niele: Jos uusi laite on ihan nurkan takana, niin miksi kysyntää tyydytettäisiin ennenaikaisesti näitä nykyisiä huippulaseja halpuuttamalla? Eikö fiksumpaa olisi julkistaa uudet lasit ensin, että maksukykyinen ja -haluinen porukka osaa pitää masseistaan kiinni ja on sitten etunenässä tukemassa uutta teknologiaa kun se saapuu markkinoille?

http://www.pelaajalehti.com/uutiset/ocu ... en-jalkeen

Post Reply