Spoileriketju - Rogue One: A Star Wars Story

Elokuvat ja sarjat. Mitä sinä viimeksi katsoit Netflixistä?
Post Reply
Ukkosenjumala
PSN: Ukkosenjumala

14 Dec 2016, 19:44

Tässä ketjussa saa puhua leffasta kun sen on nähnyt. Muut omalla vastuulla.

Rogue One nähty ekan kerran. Toisen kerran heti kun ehtii. Tässä vaiheessa vähän tunnelmia. Toim. huom: Alla olevat mielipiteet on vahvasti Star Wars-faniuden värittämiä.

Mitä odotin: Seikkailua isolla Ässällä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Avaruustaisteluita. Darth Vader.
Mitä sain: Seikkailua HELVETIN isolla Ässällä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Avaruustaisteluita. Darth Vader. Epätoivoa. Jotain helkkarin roskia silmiin.

Mulle show'n varasti K-2SO ja soturimunkki Chirrut. Hienoja hahmoja ja vielä hienompaa huulenheittoa. Mutta koko hahmokaarti oli hieno. Ja jotenkin inhimillinen. Ei mitään superihmisiä, Jyn ei paljastunut jedisoturiksi, kukaan ei ollut superpilotti. Kaikki hahmot oli ihmisiä ja olioita joilla oli jokin syy ja tarkoitus olla mukana kapinaliitossa.

Arvatkaa vaan sieppasiko sitten ja syvältä, kun selvisi että kukaan tai mikään ei tule selviämään hengissä pois Scarifin arkistoista. Paskiaismaisia tommoset kässärit ja ohjaajat, jotka saa sut ensin välittämään hahmoista ja sitten vedetään matto jalkojen alta. Varsinkin K-2:n kuolema kirpaisi.

Ainoat negatiiviset asiat jotka jäi nyt mieleen on kuminaama-CGI:llä toteutetut Grand Moff Tarkin ja nuori prinsessa Leia. Edellinen oli välttämätön paha, koska kuului juonenkuljetukseen. Jälkimmäisen olisi voinut tehdä jotenkin muuten ilman että tilanne olisi pahemmin muuttunut suuntaan tai toiseen. Lisäksi loppukohtauksen halailut olisi voinut jättää vähemmälle. Nyt tuli mieleen lähinnä Deep Impact.

Darth Vaderin mukanaoloa vähän pelkäsin että se olisi ollut jonkinlainen statisit, kinkereillä vaan sen takia että sen pitää olla. Onneksi ei mennyt näin. Molemmat kohtaukset jossa Vader pääsi olemaan sith lord on varmaan mieleenpainuvimpia kohtauksia K-2:n last standin ohella.

Omassa kirjanpidossa Rogue One on hyvin suurella todennäköisyydellä paras SW-leffa toistaiseksi. Tämä nosti riman tosi korkealle tulevia ajatellen.

Sörs
Website: https://geekki.wordpress.com/
Name: Severi Piensoho
PSN: sepu1996
Steam: Sörs

31 Dec 2016, 03:07

Oli kyllä hyvä. Itteeki pisti silmään Moff Tarkinin naama, mutta kyllä siihen tottu. Nykyteknologian huomassa jaksaa katsoa kauemminkin CGI-pärstää.
Ain't nothing to it, Nelinpeli made me do it

pefletti

04 Jan 2017, 11:51

Itselle tämä oli valitettavasti vuoden isoin pettymys. Alkuperäisestä trilogiasta pidän kovasti ja Force Awakens oli mielestäni hyvä throwback näiden tunnelmaan.

Olen itse asiassa aika yllättynyt, että ketjun aloitusviestissä kehutaan Rogue Onen hahmokaartia ja tunnelatausta kun omalla kohdallani nuo osoittautuivat elokuvan suurimmiksi kompastuskiviksi. Hahmoja oli yksinkertaisesti liikaa, jotta olisin millään tavalla ehtinyt kiintyä kehenkään heistä. Puolet Rogue Onen tiimistä olisi helposti voinut pudottaa pois ilman, että elokuvan juoni olisi kärsinyt.

Erityisen turhauttavaa on, että elokuvassa kyllä esitellään lähtökohtaisesti kiinnostavia hahmoja, mutta kellekään näistä ei anneta tilaisuutta loistaa valokeilassa. Meillä olisi esimerkiksi moraalinsa kanssa painiskeleva huippulahjakas tiedemies ja äärimmäisiin ratkaisuihin uskova vapaustaistelija, jotka eivät kuitenkaan kasva tätä typistettyä kuvausta pidemmälle. Mistä nämä ihmiset tulevat? Mikä ohjaa heidän toimintaansa? Jyn Erson ongelmallinen suhde kyseenalaiseen ottoisäänsä jää pelkäksi sivulauseeksi, samoin kuin miespääosassa heiluvan gunslingerin traaginen taustatarina.

Elokuvaan on ripoteltu aineksia hyvään tarinaan, mutta käsikirjoituksella on niin kova kiire siirtyä seuraavaan kohtaukseen, ettei mitään ilmoille heitettyä ajatusta ehditä viedä loppuun. Soturimunkille ja tämän tankkisidekickille on varattu pari hyvää huulenheittoa, mutta silti hahmojen suhde toisiinsa jää häiritsevän epämääräiseksi. Entä mitä tarkoitusta imperiumin puolelta loikannut pilotti ajaa tarinassa? Itse muistan ainoastaan sen, että hän toimitti Galen Erson viestin Jynille, mikä ei perustele miehen osaa yhtenä päähenkilöistä. Katsojalle ei missään vaiheessa oikeastaan edes selviä syytä hänen takinkääntönsä taustalla.

Monet kaverini puolustavat Rogue Onen toimintapainotteisuutta sanomalla leffan olevan tyyliltään sotaelokuva, mutta jokainen itse näkemäni onnistunut verilöylyn kuvaus nojaa nimenomaan hahmoihin tapahtumien keskellä. Ei taistelun esittäminen sen itsensä vuoksi palvele mitään tarkoitusta. Kävin joululomalla katsomassa Jasonin kovasti kehuman Hacksaw Ridgen. Elokuvan juonessahan ei sinänsä tapahdu mitään erityisen yllättävää, mutta taistelun alkaessa olin suorastaan liimautunut penkkiin ja tunsin möyriväni juoksuhaudoissa päähenkilön kintereillä. Väitän, ettei tämä olisi onnistunut, jos leffan alku olisi hoidettu hutiloiden ilman kunnollista päähenkilön pohjustusta.

Rogue Onen ulkoiset puitteet ovat toki kunnossa, mutta itselläni alkuperäisen trilogian höyryt eivät yksinkertaisesti riitä viemään tätä teosta maaliin. Oikeastaan elokuvan edetessä jatkuva fanservicen määrä ennemmin rikkoo immersiota kuin vahvistaa sitä: droidikaksikko, CGI-ihmishahmot ja Vaderin läsnäolo kääntyvät lopulta vain miinuksiksi. Simäniskut faneille myös ruokkivat ajatusleikkiä siitä, että mitä ansioita elokuvalla olisi ilman sen päälle pursutettua Star Wars -kuorrutusta. Force Awakens oli vaimolleni ensimmäinen SW-elokuva ja hän piti siitä kovasti vailla mitään nostalgialisää. Tällä kertaa rouva jäi kotiin, mikä jälkeenpäin ajateltuna oli varmasti häneltä oikea ratkaisu :D

Haerski
Steam: Haerski_90

04 Jan 2017, 12:51

@pefletti

Voin allekirjoittaa kaiken mitä sanot. Leffan tarinasta jäi täysin ontto olo. Koko elokuva on rakennettu vain parin Episodi IV:n mitättömän juoniaukon ympärille: Käsi pystyyn ne, jotka herkeämättä odottavat saavansa tietää, miten A: kuolontähden suunnitelmat päätyivät kapinallisille ja B: kuinka kuolontähden puolustuksessa oli niin typerä aukko? Voin spoilata, että voitte sitten skipata tämän roskan: A: Kapinallisten iskuryhmä pölli ne, B: It was planned all along! :o Ehkä laimeimmat ja ilmiselvimmät vastaukset kysymyksiin, joihin kukaan ei edes niin henkeään pidätellen halunnut vastausta.

Kuten pefletti jo kirjoitti, ontot, kemiattomat ja motiiveiltaan vajaat hahmot (joita on myös liikaa), sekä sekavasti planeetalta toiselle suhaava tarina eivät luo Rogue Onen olemassaololle riittävää perustetta. Olisi jännä nähdä millainen leffa oli vielä ennen surullisen kuuluisia lisä-/uusintakuvauksia.

En halua arvostella kenenkään mielipiteitä, mutta siitä huolimatta yleisesti veikkaan, että Rogue One on niitä elokuvia, jotka herättävät sellaisen ensirakkauden huuman tietyillä nostalgisilla elementeillään, mutta viimeistään parin vuoden päästä suurikin yleisö huomaa millainen kalkkuna sieltä hunnun alta oikeasti paljastuu... jos se siis enää muistaa elokuvan olemassaoloa lainkaan.

Majur1
Nintendo: Majur1
Steam: Majur1

04 Jan 2017, 20:34

Pohjustusta: Olen iso Star Wars fani ja tykkään jopa prequeleistä, vaikka onhan siellä omat tyhmyytensä. Mut mielelläni kyllä katson koko saagan joka kerta, en vain original trilogyä. Originalit ovat toki parempia ja imperiumin aikakausi on paljon mielenkiintoisempi teema muutenkin. Viime vuonna oikeasti olin melkein liikuttunut siitä kuinka helvetin hyvä leffa Force Awakens olikaan, kun leffateatterista lähdin. Olin aivan täpinöissäni kaikesta ja en malttanut olla kauaa palaamatta leffateatteriin uudestaan. Pidän Force Awakensia kaikkien aikojen parhaana elokuvana ja sen se tekee jopa helposti.

Tämän kokemuksen jälkeen olin jo ennakolta varautunut siihen, että Rogue One ei vaan millään voi olla niin hyvä. No eihän se ollutkaan, mutta siltikin jopa hieman petyin. Olihan se nyt katsottava ja oli mahtavaa saada vihdoin selitys sille, miksi universumin huikeimmassa tieteenponnistuksessa voisi oikeasti olla niinkin typerä moka.

Jyn Erso oli ainut mielenkiintoinen hahmo ja mielestäni näyttelijä oli hyvä. Kaikki muut hahmot olisikin saanut heittää roskakoriin. Pääpahis Krennic oli ehkä idiootein hahmo ikinä ja vain täysin meh jopa prequel pahisten rinnalla. Kaikki scariffin tapahtumat olivat mielenkiintoisia ja ympäristönä se oli muutenkin mukavan pirteä, ja siitä tuli mukavat vietnam-sotaelokuva vibat. Kaikki muut osuudet olivat pääosin tylsiä ja yhdentekeviä.

CGI:tä monet kommentoivat, mutta itse olen sitä mieltä että Tarkin oli yllättävänkin onnistunut, ja en oikeasti olisi välttämättä kiinnittänyt huomiota siihen, jos kyseessä ei olisi ollut tuttu hahmo. Leia oli päinvastoin aivan hirveä ja en vaan voi käsittää, miksi sen kasvot edes piti näyttää. Kohtaus olisi hyvin voinut jäädä siihen, että Leia olisi ollut selkä kameraan päin ja kaikki olisivat ymmärtäneet. Tarkinin olemassaolo oli muutenkin oikeutetumpi ja se oli hyvä, että se oli siinä.

Darth Vader kohtaukset olivat makeita, ja näin jälkikäteen olisin mieluummin ottanut Vaderin pääpahikseksi tähänkin leffaan. Krennic oli vain niin hirveä...

Kaiken haukkumisen jälkeen leffa oli kuitenkin ihan ookoo, mutta jää kuitenkin valovuosien päähän originaaleista ja force awakensista. Ehkä inan parempi kuin prequelit, mutta ei kuitenkaan hirveästi. Huumori melkein loisti poissaolollaan (lukuunottamatta K2-droidia) ja muutenkin leffa oli vähän turhan synkkä Star Wars leffaksi. Jeditkin loistivat poissa olollaan, vaikka onhan kaanoniin tehty Star Wars Rebelskin, joka sijoittuu samaan aikakauteen ja on erittäinkin toimiva pläjäys. Inkvisiittorit ja Rebelsin päähahmot oikeilla näyttelijöillä olisi ollut aivan loistavuutta. Hommaan leffan varmasti bluraynä ja katson sen uudelleen, jos vaikka mielipide muuttuisi vielä. Leffateatteriin se ei kuitenkaan minua enää toista kertaa saa.

Jokuaga
PSN: Jokuaga
Steam: Mr. Donkeyballs

08 Jan 2017, 14:19

Kävinpä minäkin eilen tämän leffan katsomassa ja uskalsin tämän ketjun sitten avata.

Leffan jälkeen oli varsit hyvät fiilikset. Mielestäni tämä oli ylivoimaisesti paras SW-leffa tähän mennessä. En ole koskaan mikään sw-fani ollut joten fanipoikien ruusunpunaiset kakkulat puuttuivat kokonaan. Pidin K2-droidin hahmosta mukavana kevennyksenä muutoin niin synkässä leffassa. Tummat piirteet taas toimivat erinomaisen hyvin. Kaikki kapinalliset eivät ole kirkasotsaisia sankareita, eikä imperiumikaan ole läpeensä paha.

Muutama juoniaukko minua jäi kovasti mietityttämään. Kuten täällä mainittu Jynin suhde ottoisäänsä sekä imperiumin loikanneen pilotin kohtaaminen avaruus-C'thulhun kanssa. Otuksen piti tuhota uhrinsa mieli, mutta pilotti oli vihannes tasan siihen asti, että kapinalliset hänet huomasivat. Jos tämä oli huijausta totuuden pelottelemiseksi pilotista, olisi tämä pitänyt jotenkin tehdä selväksi katsojille.
Kaikki henkilöt tappava loppu hieman harmitti, sillä Jynissä olisi ollut aineksia hyväksi hahmoksi myöhemminkin. Toisaalta tämä oli ihan ymmärrettävä lopputulos kun tehdään esi-osaa 30 vuoden takaiselle elokuvalle. Tarkoitus oli kuitenkin paikata alkuperäisten juoni aukkoja, ei luoda lisää kysymyksiä. Merkityksellisiä sivuhahmoja oli todellakin paljon ja ne jäivät aika ohuiksi, mutta eipä näitä hahmoja ole ennenkään elokuvissa kauheasti selitelty. Elokuva oli ennenkaikkea Jynin tarina ja tällaisena se oli varsin eheä.

Elokuvan rytmitys oli aika heikko. Kun vauhtiin päästiin ei suvantoja enää ollut eikä katsoja päässyt henkäisemään välillä. Tämä teki elokuvasta paikoitellen todella raskaan katsoa. Sama vaivasi episodi 7:aa. Myös kokoajan pauhaava mahtipontinen orkesterimusiikki oli hieman liikaa esillä. Oikein väkisin muistutettiin, että tämä on SW-leffa.

Sörs
Website: https://geekki.wordpress.com/
Name: Severi Piensoho
PSN: sepu1996
Steam: Sörs

13 Jan 2017, 01:01

Majur1 wrote:Pohjustusta: Olen iso Star Wars fani ja tykkään jopa prequeleistä, vaikka onhan siellä omat tyhmyytensä. Mut mielelläni kyllä katson koko saagan joka kerta, en vain original trilogyä. Originalit ovat toki parempia ja imperiumin aikakausi on paljon mielenkiintoisempi teema muutenkin. Viime vuonna oikeasti olin melkein liikuttunut siitä kuinka helvetin hyvä leffa Force Awakens olikaan, kun leffateatterista lähdin. Olin aivan täpinöissäni kaikesta ja en malttanut olla kauaa palaamatta leffateatteriin uudestaan. Pidän Force Awakensia kaikkien aikojen parhaana elokuvana ja sen se tekee jopa helposti.

Tämän kokemuksen jälkeen olin jo ennakolta varautunut siihen, että Rogue One ei vaan millään voi olla niin hyvä. No eihän se ollutkaan, mutta siltikin jopa hieman petyin. Olihan se nyt katsottava ja oli mahtavaa saada vihdoin selitys sille, miksi universumin huikeimmassa tieteenponnistuksessa voisi oikeasti olla niinkin typerä moka.

Jyn Erso oli ainut mielenkiintoinen hahmo ja mielestäni näyttelijä oli hyvä. Kaikki muut hahmot olisikin saanut heittää roskakoriin. Pääpahis Krennic oli ehkä idiootein hahmo ikinä ja vain täysin meh jopa prequel pahisten rinnalla. Kaikki scariffin tapahtumat olivat mielenkiintoisia ja ympäristönä se oli muutenkin mukavan pirteä, ja siitä tuli mukavat vietnam-sotaelokuva vibat. Kaikki muut osuudet olivat pääosin tylsiä ja yhdentekeviä.

CGI:tä monet kommentoivat, mutta itse olen sitä mieltä että Tarkin oli yllättävänkin onnistunut, ja en oikeasti olisi välttämättä kiinnittänyt huomiota siihen, jos kyseessä ei olisi ollut tuttu hahmo. Leia oli päinvastoin aivan hirveä ja en vaan voi käsittää, miksi sen kasvot edes piti näyttää. Kohtaus olisi hyvin voinut jäädä siihen, että Leia olisi ollut selkä kameraan päin ja kaikki olisivat ymmärtäneet. Tarkinin olemassaolo oli muutenkin oikeutetumpi ja se oli hyvä, että se oli siinä.

Darth Vader kohtaukset olivat makeita, ja näin jälkikäteen olisin mieluummin ottanut Vaderin pääpahikseksi tähänkin leffaan. Krennic oli vain niin hirveä...

Kaiken haukkumisen jälkeen leffa oli kuitenkin ihan ookoo, mutta jää kuitenkin valovuosien päähän originaaleista ja force awakensista. Ehkä inan parempi kuin prequelit, mutta ei kuitenkaan hirveästi. Huumori melkein loisti poissaolollaan (lukuunottamatta K2-droidia) ja muutenkin leffa oli vähän turhan synkkä Star Wars leffaksi. Jeditkin loistivat poissa olollaan, vaikka onhan kaanoniin tehty Star Wars Rebelskin, joka sijoittuu samaan aikakauteen ja on erittäinkin toimiva pläjäys. Inkvisiittorit ja Rebelsin päähahmot oikeilla näyttelijöillä olisi ollut aivan loistavuutta. Hommaan leffan varmasti bluraynä ja katson sen uudelleen, jos vaikka mielipide muuttuisi vielä. Leffateatteriin se ei kuitenkaan minua enää toista kertaa saa.
Darth Vaderista puheen ollen, Darth Vader -leffa voisi olla aika kova veto.
Ain't nothing to it, Nelinpeli made me do it

Post Reply