141 - Senat sakaisin

Nelinpelin kastikkeiden jaksokohtainen kommentointi.

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

07 Jun 2018, 08:59

Noniin, kai sitä täytyy omalta osaltani hieman Star Citizeniä kommentoida, koska niin kovasti kommentteja Nelinpelin-yhteisöltä kaipailtiin ;). Kommenttinne ovat sen verran hämmentävää kuunneltavaa, että vähän vaiheilla, että oletteko ihan tosissanne vai trollaatteko vain näiden kommenttien toivossa :)

Miksi käsittelette peliä clickbat-uutisoinnin näkökulmasta, ettekä keskity itse peliin ja sen kehittämiseen? Suuri osa tukenut peliä kuitenkin maltillisella $30-$55 summalla.

Star Citizenin kehittäminen on normaalia huomattavasti avoimempaa, mikä on mahdollistanut että olemme voineet testata pelin kehitysversioita ja seurata muutaman henkilön kellariprojektin kasvamisen satoja henkilöitä työllistävään neljän studion pelitaloksi. Tottakai näemme myös ohjelmistokehittämiseen kuuluvat asiat, kuten pelitalon laajentumisen aiheuttamat kasvukivut, iteraatiot, bugit, aikataulujen ja suunnitelmien muutokset, jne. jotka tyypillisesti pysyvät piilossa. Tänään julkaistaan huhtikuun kuukausiraportti, jonka sisällöstä saa kuvaa katsomalla huhtikuun AtV lähetykset. Raportin lukemalla saa ihan hyvän kuvan minkä asioiden äärellä eri studiot ovat työskennelleet.
Kuten podcast tuo esille, niin peliyhteisö ei esimerkiksi tiedä mitään Dragon Age 4, TES 6 tai Cyberpunk 2077 kehityksestä ja mitä vuosien aikana on suljettujen ovien takana tapahtunut, mikä varmasti vääristää kuvaa mitä pelinkehittäminen todellisuudessa on.

Olisi mielenkiintoista kuulla hieman laajemmin ajatuksistanne täällä keskustelupalstalla pelinkehittämisestä ja tottakai myös Star Citizenistä joukkorahoitettuna projektina.

User avatar
Napalm
Posts: 78
Joined: 01 Nov 2016, 11:10
Location: Vantaa

09 Jun 2018, 12:18

Se 15K paketti sisälti kaikki siihen mennessä julkaistut alukset tuplana, eli se ei sisältänyt tulevia aluksia. 27K paketti sisältää kaikki nykyiset alukset, mutta sekään ei sisällä yhtään tulevaisuuden alusta.
Image

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

12 Jun 2018, 12:30

Napalm wrote:
09 Jun 2018, 12:18
Se 15K paketti sisälti kaikki siihen mennessä julkaistut alukset tuplana, eli se ei sisältänyt tulevia aluksia. 27K paketti sisältää kaikki nykyiset alukset, mutta sekään ei sisällä yhtään tulevaisuuden alusta.
Seuraavasta päivityksestä riittää sitten taas päiviteltävää ja paheksuttavaa :)

Harmillisesti Pelaajalehti pelitoimittajat lähtivät kelkkaan mukaan, eivätkä suhtaudu peliin neutraalisti faktojen pohjalta. He eivät toki olleet työtehtävissä, mutta väkisinkin heijastuu uskottavuuteen mitä tulee lehdessä/sivustolla olevaan uutisointiin ko. pelistä.

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

13 Jun 2018, 14:07

Miika wrote:
12 Jun 2018, 12:30
Napalm wrote:
09 Jun 2018, 12:18
Se 15K paketti sisälti kaikki siihen mennessä julkaistut alukset tuplana, eli se ei sisältänyt tulevia aluksia. 27K paketti sisältää kaikki nykyiset alukset, mutta sekään ei sisällä yhtään tulevaisuuden alusta.
Seuraavasta päivityksestä riittää sitten taas päiviteltävää ja paheksuttavaa :)

Harmillisesti Pelaajalehti pelitoimittajat lähtivät kelkkaan mukaan, eivätkä suhtaudu peliin neutraalisti faktojen pohjalta. He eivät toki olleet työtehtävissä, mutta väkisinkin heijastuu uskottavuuteen mitä tulee lehdessä/sivustolla olevaan uutisointiin ko. pelistä.
Noh noh, ei siellä taidettu kehitykseen ottaa edelleenkään mitään kantaa tai ihan tavallisiin bäkkereihin, jotka pitävät odotuksensa ja tukensa määrän aisoissa. Star Citizenin odottaminen on ihan sallittua ja saa siihen laittaa rahaakin, mutta minunkaan järkeen ei mene miksi joku maksaisi keskeneräisestä pelistä 27 tuhatta... tai 15 tuhatta... tai edes 1000 euroa. Tai miten joku kehittäjä vielä näin monen viivästyksen ja mutkan jälkeen edes kehtaa pyytää tuollaisia summia.

Ehkä pelottavin seikka koko Star Citizenissä on kuitenkin tämä fanien taholta tuleva bäckläshi välittömästi, kun Star Citizenistä ei puhuta pelkästään positiiviseen sävyyn. CIG:n jatkuva rahankeräysinto, piittaamattomuus omista lupauksista ja deadlineistä ja näistä seuranneiden rahanpalautuspyyntöjen nihkeä käsittely ovat esimerkkejä ongelmakohdista, joihin kenenkään ei pitäisi suhtautua kevyesti. Chris Roberts on myös kierrellen myöntänyt tammikuussa 2017, että jos uusia lahjoituksia ei enää tulisi, heillä ei olisi rahaa SC:n valmiiksi saattamiseen. Chrisin pelastussuunnitelma tällöin olisi Squadron 42, jonka myyntitulot kattaisivat SC:n kehityksen. Voitte tämänkin koittaa vääntää ja kääntää jotenkin hyväksi, mutta minun silmään kommentti on aika yksiselitteinen: SC ei ole 4 vuotta alkuperäisen julkaisuikkunan jälkeen ja yli 150 miljoonaa lahjoitettua dollaria myöhemmin vieläkään varmistanut edes täyttä rahoitusta, vaan nojaa yhä edelleen pelaajien anteliaisuuteen ja yhä julkaisemattoman sivupelin oletettuun menestykseen. Make of that what you will.

Miikan huomautukseen siitä, että tavalliset AAA-pelit käyvät kaikessa hiljaisuudessa ihan samat kehitysvaiheet läpi: Niin, mutta erona se, että tavalliset AAA-pelit eivät myöskään maksata budjettiaan etukäteen asiakkaillaan, joten luonnollisesti SC:n tapauksessa meininkiä seurataan astetta kriittisemmällä otteella. Eroa on myös siinä, että tavallista AAA-peliä kritisoitaessa se menee harvemmin pelin fanien tunteisiin samalla tavalla, kuin SC:n tapauksessa.

Parhaan vitsinä tässä uusimmassa käänteessä muuten on se, että noita isoimpia aluspaketteja ei edes näytetä muille kuin jo vähintään 1000 euroa lahjoittaneille tai lupa pitää anoa SC:n tukipalvelun kautta. Joku saattaisi tämän pohjalta vaikka luulla, että CIG:tä ehkä hävettää hieman itsekin nämä absurdit hinnat ja siksi niiden näkyvyys yritetään rajoittaa vain niille, jotka ovat jo ennestään osoittaneet olevansa riittävän lojaaleita kultill... pelille ja ovat muutenkin sopivan holtittomia rahankäytössään.

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

13 Jun 2018, 15:32

Haerski wrote:
13 Jun 2018, 14:07
Noh noh, ei siellä taidettu kehitykseen ottaa edelleenkään mitään kantaa tai ihan tavallisiin bäkkereihin, jotka pitävät odotuksensa ja tukensa määrän aisoissa. Star Citizenin odottaminen on ihan sallittua ja saa siihen laittaa rahaakin, mutta minunkaan järkeen ei mene miksi joku maksaisi keskeneräisestä pelistä 27 tuhatta... tai 15 tuhatta... tai edes 1000 euroa. Tai miten joku kehittäjä vielä näin monen viivästyksen ja mutkan jälkeen edes kehtaa pyytää tuollaisia summia.
...
Mielestäni oikeastaan aina kun Star Citizenistä podcastissä keskustellaan, niin tavalla tai toisella siinä annetaan ymmärtää että kehitys täyttä kaaosta, huonosti johdettu ja älyttömästi myöhässä. Valitettavasti koskaan ei kuitenkaan perustella näitä väitteitä millään tavalla, jolloin se tuntuu vain tarpeettomalta nälvimiseltä.

No lähinnä itseäni harmittaa esimerkiksi Nelinpelin Star Citizeniin littyvässä "keskustelussa", ettei sieltä löydy ketään joka olisi projektiin tutustunut ja antaisi hieman toisenlaista perspektiiviä. Joku joka tuntisi projektin historian ja syitä miksi monet ovat siitä edelleen erittäin kiinnostuneita. Keskustelu menee aina sitten enemmän tai vähemmän loan heittämiseksi, koska kellään ei ole ollut kiinnostusta selvittää mistä on kyse.

Uskon että ne jotka peliä isommilla summilla tukee, niin ovat sitä jo paljon testanneet ja tietävät mitä ovat tekemässä. Kysehän on kuitenkin projektin tukemisesta ja riskit ovat tiedossa. Peliä pääsee testaamaan usein ilmaiseksi, joten edes minimi ~50€ ei ole mikään vaatimus siihen tutustumiseksi. Itsekään en ole kuin minimillä aikoinaan tukenut.
Jos yksityishenkilöllä on varaa tukea projektia $27,000:lla niin itselläni ei ole sitä mitään vastaan. Mitään suoranaista hyötyä siitä mielestäni ei kuitenkaan saa, joten siitä saatu pelillinen etu ei taida olla syy tuota tehdä. Jos pelin organisaatio paketin hommaa, niin ymmärrän kyllä hyvin. Esimerkiksi $5/pelaaja ei olisi mielestäni ollenkaan paha hinta, jos on peliin sitoutunut.

Monet varmaan minuakin kutsuisi nimityksillä "white knight", "cultist", jne. kuten tapana on ollut. Ei tarvitse kuin hieman yrittää väärinkäsityksiä korjata tai antaa perspektiiviä projektin kulkuun, kun joku jo alkaa noilla kutsumaan :).
Projektin kritisointi ja palautteen antaminen on oleellinen osa koko kehitysprosessia. Kannattaa muistaa, että fanit ja peliä seuraavat ovat käyneet kriittistä keskustelua projektista jo alkuajoista lähtien sen keskustelufoorumilla. Esimerkiksi ESP, IFCS, lentomallinnus, alusten design, JPG/JPEG alukset, jne. ovat jo vuosia keskustelua ja kritiikkiä aiheuttaneet aiheet aina näihin päiviin asti. Itseasiassa melkeinpä aina CAD:n, AtV:n ja RtV:n jälkeen jonkinlainen kriittinen keskustelu meneillään jostakin esitetystä aiheesta.

Tässä tuleekin mielestäni hyvin ilmi miten kahtia jakautunut keskustelu Star Citizenistä on. Isossa mediassa keskustelu on ollut jo vuosia tätä "$27,000", "rahat loppu - 9kk max", "JPEG-alukset", "Scam Citizen", jne. osastoa kun keskustelufoorumilla keskitytään itse peliin. Yhteisö keskustelee Kickstarterin jälkeisestä Star Citizenistä, kun isossa mediassa tunnutaan edelleen keskustelevan Kickstarter Star Citizenistä.

En odota kyllä muutosta keskusteluun tulevaisuudessakaan, joten näin varmasti jatketaan myös tulevaisuudessa :). Kun keskustelua seuraa, niin sen yksipuolisuus särähtää usein vain korvaan - vuosia jatkuttua joskus jopa ärsyttävyyteen asti. Samaan aikaan yhteisö onneksi keskustelee itse pelistä, patcheistä ja tulevista versioista.

User avatar
Haerski
Posts: 80
Joined: 12 Nov 2016, 11:18
Steam: Haerski_90

13 Jun 2018, 17:03

Totta kai keskustelussa on aina merkittävä ero riippuen mistä näkökulmasta Star Citizeniä seuraa. Itse esimerkiksi en ole edelleenkään kokeillut peliä edes ilmaiseksi, koska en koe sitä nykytilassaan erityisen kiinnostavaksi pelikokemukseksi, eikä se kokeilu edes selventäisi millään tavalla näitä merkittävimpiä huolenaiheitani projektin suhteen.

Minun tai Nelinpelin jäsenten ja vieraiden mielipiteet eivät kuitenkaan ole sen vähempiarvoisia tai huonompia vain koska emme ole sisäpiirissä. Minulle jo CIG:n etiikka rahapalautusten kanssa on yksi merkittävä syy olla tukematta projektia. CIG:llä ei itsellään tunnu olevan mitään vastuuta omista lupauksista ja aikatauluista, mutta kun turhautunut tukija haluaa irtautua projektista, lyödään kaikki mahdolliset jarrut päälle. Tähän mennessä menettely on tainnut olla se, että kun oikein pitkään (kuukausia) jaksaa kamppailla, niin rahat saa kyllä takaisin. Viime kädessä CIG:kin varmaan tiedostaa, että varsinkin EU:n alueella he olisivat heikoilla mahdollisessa oikeuskäsittelyssä, koska asiakas on maksanut tuotteesta, jonka toimittamisessa he ovat epäonnistuneet.

Itse asiassa toivoisinkin, että jossain vaiheessa asia vietäisiin oikeuteen -- ei siksi, että jotenkin haluaisin CIG:n epäonnistuvan, vaan siksi, että sympatiani ovat tässä asiakkaan puolella ja tämänhetkinen menettely vaikuttaa kohtuuttomalta. Tähän olisi hyvä saada selvyys oikeuskäsittelyn kautta, niin kuluttajat olisivat jatkossa paremmin tietoisia oikeuksistaan ja kehittäjät velvollisuuksistaan joukkorahoitettujen tuotteiden suhteen.

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

13 Jun 2018, 18:46

Olen samaa mieltä kanssasi, että rahanpalautukseen liittyvät epäselvyydet pitää ehdottomasti selvittää - vaikka oikeusteitse - jos sellaisia on. Foorumilla on tästäkin ollut toki puhetta muutamaan otteeseen, mutta niiden perusteella ei nyt suurella määrällä ole tuntunut ongelmia olevan. Tämä ei toisaalta itseäni koskettava aihe, joten en ole seurannut keskustelua kovinkaan tarkasti.

Sinun tai vieraiden mielipiteet eivät tietenkään ole yhtään sen vähempiarvoisia tai huonompia, mutta toivoisin itse että studiosta löytyisi myös henkilö, joka pystyisi antamaan hieman toista näkökulmaa keskusteluun. Tällä hetkellä kaikilla tuntuu olevan yhtä vähän tietoa projektista ja mielipiteet tästä johtuen kuin yhdestä suusta.

En suosittele testiversiota kokeilemaan puhumattakaan projektin tukemisesta jos sen suhteen on minkäänlaisia epäilyksiä tai luottamuspulaa.

User avatar
Napalm
Posts: 78
Joined: 01 Nov 2016, 11:10
Location: Vantaa

14 Jun 2018, 10:34

Pikkuisen vanhentunutta tietoa, mutta Kotku.uk :n viiden artikkelin sarja "inside star citizen" kertoo kaiken oleelisen mitä tapahtui parin ensimmäisen vuoden aikana. http://www.kotaku.co.uk/tag/inside-star-citizen/
Luettavaa riittää pariksikin päiväksi.
Image

User avatar
Miika
Posts: 229
Joined: 08 Nov 2016, 17:49

14 Jun 2018, 11:12

Napalm wrote:
14 Jun 2018, 10:34
Pikkuisen vanhentunutta tietoa, mutta Kotku.uk :n viiden artikkelin sarja "inside star citizen" kertoo kaiken oleelisen mitä tapahtui parin ensimmäisen vuoden aikana. http://www.kotaku.co.uk/tag/inside-star-citizen/
Luettavaa riittää pariksikin päiväksi.
Osa näistä artikkeleista on mielestäni hyviä, mutta muistanko nyt aivan väärin että CIG olisi työstämässä jonkinlaista video-dokumenttia pelin kehittämisestä? Jos sellainen on tulossa, niin toivottavasti siinä on enempi materiaalia Scrum-projektihallinan päiväpalaverit yms. joissa tulee hyvin esille miten projektin kehitys oikeasti eteni. Alpha 3.0 alla näimme hieman mitä palavereissa tapahtui, mutta toivoisin näkeväni huomattavasti lisää - mielenkiintoista seurattavaa.

Post Reply