4P kirjakerho joulukuu edition

Nelinpelin ympärillä paljon puhutut aiheet kirjat, sarjakuvat sekä musiikki, yhdistettynä omalle alueelle.
Post Reply
Liqududi
Name: Jukka
Steam: Liqududi

26 Nov 2016, 16:48

Elikkäs äänetys meni eilen kiinni ja eniten ääniä sai Bloodline. Paikkoja on monia mistä kirjan voi hankkia, itse aattelin napata diginä amazonista. Annetaan lähtölaukaus ja keskustelu voi alkaa sitä tahtia kun jengi kirjaa aloittaa. Jos viesti sisältää spoilereita kirjasta niin kertokaa missä kohtia menette ja lyökää sitten sisältö spoilertageihin.

Bloodline (Star Wars canon) 2016
Claudia Gray

When the Rebellion defeated the Empire in the skies above Endor, Leia Organa believed it was the beginning to a lasting peace. But after decades of vicious infighting and partisan gridlock in the New Republic Senate, that hope seems like a distant memory.

Now a respected senator, Leia must grapple with the dangers that threaten to cripple the fledgling democracy — from both within and without. Underworld kingpins, treacherous politicians, and Imperial loyalists are sowing chaos in the galaxy. Desperate to take action, senators are calling for the election of a First Senator. It is their hope that this influential post will bring strong leadership to a divided galaxy.

As the daughter of Darth Vader, Leia faces with distrust the prospect of any one person holding such a powerful position — even when supporters suggest Leia herself for the job. But a new enemy may make this path Leia’s only option. For at the edges of the galaxy, a mysterious threat is growing. . . .

Retriitikko

27 Nov 2016, 16:54

Siistiä että kirjakerho lähti käyntiin! Yleensä ne ideoista parhaimmat jäävätkin vaan ideoiden tasolle.

Itse osallistunen kyllä vasta myöhemmin kun tällä hetkellä on sellainen kevyt pikku välipala kesken kuin Gabriel Garcia Márquezin Sadan vuoden yksinäisyys.
Haista sinä Lukas paska

Liqududi

03 Dec 2016, 15:28

Muutama kappale nyt luettu ja kyllä tossa on selkeä SW fiilis. Kirjoitus tyyli ja hahmot tuntuvat siltä kuin pitäisikin. Laitan kattavampaa katselmusta kun olen päässyt vähän pidemmälle.

Lähetetty minun ALE-L21 laitteesta Tapatalkilla

7sana7
Steam: 7sana7

18 Dec 2016, 11:35

No niin. Pääsin kuukauden teokseen käsiksi vasta muutama päivä sitten ja tavoistani poiketen päätin kokeilla äänikirjaa. Äänikirjoja kuunnellut viimeksi joskus reilu kymmene vuotta sitten ja silloinkin suomenkielisenä. Vaikka podcasteja tulee kuunneltua paljon niin kirjat tykkään yleensä lukea joten ajettelin kokeilla vähän jotain erilaista vaihteeksi. Aivan ensimmäiseksi huomioni kiinnittyi kamalaan ambienttiin kertojan taustalla. Ne vähät äänikirjat mitä olen eläessäni kuunnellut ovat sisältäneet pelkän kertojan. Onko tämä nyt joku jenkkien juttu niin kuin päälle nauretut komediat? Joka tapuksessa kyseinen ambientti häiritsi aluksi jonkin verran vaikka siihen nyt on jo tottunutkin. Eikö kuuntelijaan todellakaan luoteta sen vertaa, että annetaan kuuntelijan itse kokea tarinan kohtaukset ilman että niitä täytyy tehostaa taustahälinällä kuten taputuksilla, kaikuvalla puheella puhuttaessa suuressa salissa, alusten moottorien äänillä, eeppisellä musiikilla jne. Jatkuvasti taustalla on ambienttina taikka erikoistehosteena jotain luomassa tunnelmaa minkä lisäksi kertojan ääntä on ajattu kaiken maailman filttereiden läpi jotta se on saatu kuulostamaan C-3PO:lta tai joltain muulta. Eikö tosiaan hyvän kertojan eläytyminen tarinaa lukiessaan riitä? No luohan se sitä tunnelmaa, mutta lukijana olen tottunut luomaan itse omat mielikuvani tapahtumista.

Ja sitten itse kirjaan. Nyt noin neljäsosa takana ja tarina ei ole vielä oikeen lähtenyt lentoon, vaikka merkkejä siitä on jo ilmassa että pian päästään itse asiaan. Star wars kirjoja en aikaisemmin ole lukenut, leffat kyllä nähty miljoona kertaa ja onhan noita SW pelejäkin tullut pelattua, mutta kirjoihin en ole koskaan perehtynyt. Sinänsä kirjan maailmaan on helppo päästä sisään kun tietää jo ennestään sen viitekehyksen missä liikutaan mutta joka tapauksessa vielä ei ole oikein säväyttänyt. Ehkä se tästä vielä loppua kohti paranee, mutta toistaiseksi vähän semmonen fiilis et tää on tämmöst b-luokan kirjallisuutta, fan fictionia, joka on ehkä suunnattu niille kaikkein kovimmille faneille. Eikä pidä ymmärtää väärin, kirja on mielestäni ihan ok ja mielellään sitä lukee (kuuntelee) mutta en myöskään nää itseäni palaamassa kyseisen teoksen ääreen sen jo luettuani. Joten ensivaikutelma semmonen ihan ok kerran luettava. Katsotaan miten kehittyy...

Liqududi

18 Dec 2016, 13:49

Noista ambient kohinoista äänikirjoissa niin audible duunailee nykyään sellaisia teoksiakin joissa on erikoistehosteet ja kaikilla hahmoilla oma näyttelijä.

Ja nyt kun itse on koko teos kahlattu niin kirjasta kyllä pidin mutta vähän sellainen olo tästäkin jäi että koska kyseessä niin iso IP kuin Star Wars ja omistajana Disney niin voin kuvitella että ei kauheasti ole siimaa hahmojen kanssa joita disney aikoo käyttää leffoissa ja mitään mullistavia tapahtumia tuskin voi myöskään keksiä.

Tarina siis sijoittua ajallisesti juuri ennen episode 7 elokuvaa ja tästä olisi varmasti saanut enemmän irti jos olisi lukenut ennen leffaa. Tapatalk ei nyt anna spoilertageja niin pyrin pitämään spoilerit poissa. Mielestäni kirja onnistui maalailemaan maailman nyansseja hyvin eli millainen New Republic on sodan jo loputtua vuosikymmeniä sitten. Nyt jälkeenpäin mietittynä olisin ehkä kaivannut enemmän toimintaa. Hahmoista Prinsessa Leia joka olikin tarinan keskiössä sai omissa silmissä lisää taustoja. Tarinan toinen senaattori, se nuori kaveri joka pelasi kilpailevan faktion pussiin jonka nimeä en nyt muista oli myöskin mielestäni hieno lisä tarinaan. Imperiumin esineiden keräilijät jotka heti rinnastin mielessäni natsi esineiden keräilijöihin toivat mielikuvia että näitä sekopäitä löytyy kaikkialta.

Summa summarum voin suositella kirjaa ihmisille jotka haluavat syventää SW elämystään ja leffat eivät riitä, mutta niinkuin edellinen kirjoittajakin sanoi ei tämä varmasti ole kaikkien kirja.

Ukkosenjumala
PSN: Ukkosenjumala

28 Dec 2016, 17:17

Star Wars - Bloodlines luettu. Suoraan sanottuna en oikein pitänyt kirjasta, vaikka SW-universumi on lähellä sydäntä. Jotain jäi uupumaan, johtuu varmaan juuri tuosta Liqududin mainitsemista kirjoittajan rajoituksista.

Juoni oli peruskaareltaan ok, vaikkakin hemmetin ennalta-arvattava. Eikä pelkästään sen takia miten se sitoutuu The Force Awakens-leffaan vaan kokonaisuutena. Kaikenlainen yllätyksellisyys jäi pois. Ne harvat juonenkäänteet joita en arvannut sai aikaan lähinnä "No tottakai näin"-tunteen. Ja sitä kautta kirjoittajan laiskuuden. Ennalta-arvattavuuskin voi olla jännittävää ja mukaansatempaavaa. Bloodlinesista ne vain puuttuivat. Tylsää luettavaa, vaikka teksti itsessään olis sujuvaa.

Parhaiten jäi käteen se, miten EpVII:n alkuasetelmaa pedattiin ja kuinka eri puolet saivat alkunsa. Myös muutama langanpää joita ihmettelin leffaa katsoessa sai selityksen.

Summa summarum: Jos ei ole aivan hoocee Star Wars-fani, niin jättäkää väliin. Ja jos on fani ja kaipaa selityksiä asioihin, niin lukekaa jostain tiivistelmä ennemmin kuin tämä 300 sivua.

Likethiss

01 Jan 2017, 19:53

Vähän myöhässä tähän junaan. Eli milloin olisi tammikuun kirja äänestyksessä?
Image

7sana7
Steam: 7sana7

02 Jan 2017, 19:11

Tosiaan tuli tämäkin tässä muutama päivä sitten kuunneltua loppuun. Täytyy olla vähän samoilla linjoilla Ukkosenjumalan kanssa etten oikein kyseiselle teokselle missään vaiheessa syttynyt. Juoni oli hieman mitäänsanomaton ja ei oikein sisältänyt mitään kovin suuria juonenkäänteitä. Ja kuten aikaisemminkin on jo spekuloitu, niin tarina on osa isompaa kokonaisuutta joka varmasti itsessään rajoittaa vapautta juonen kanssa. Kyllä tämän nyt luki mutta ei se mitään suuria tunteita kyllä herättänyt.

Post Reply